06 148 701 02 info@smjs.nl

Monsterboard. De papieren versie van Intermediair die wekelijks op de mat viel. De vacatures in Volkskrant op zaterdag. Mooie tijden waren dat! Bedrijven plaatsten vacatures, en werkzoekenden stuurden hun CV, maakten een mooie sollicitatiebrief en wachtten op reactie.

Die tijden liggen achter ons. Sterker nog: onderzoek laat zien dat bedrijven hun vacatures nauwelijks meer betaald online zetten (laat staan afdrukken op papier). Profileren lijkt daarom het toverwoord, zowel online als offline. Je leest hieronder sollicitatietips ‘nieuwe stijl’. Te beginnen met offline, omdat netwerken gewoon het allerbeste werkt.

Tips voor offline profilering

Tip 1: Vind uit wat je zoekt en wilt  

Op zoek zijn naar een baan zonder precies te kunnen vertellen wat je zoekt, is als een boekenwinkel in lopen en vragen naar ‘een goed boek’. De kans dat de winkelmedewerker je dat ene boek geeft dat jij in een ruk uitleest, is nogal klein. Zorg daarom dat je concreet kunt formuleren wat voor soort baan bij wat voor soort bedrijf je zoekt. We weten het: dit zijn Moeilijke Vragen. Niet voor niets adviseren we mensen regelmatig een afspraak met een loopbaancoach te plannen om deze antwoorden te vinden.

Tip 2: Formuleer een pitch 

Til er niet te zwaar aan en wees niet bang dat je voor grote groepen hoeft te pitchen. Wel is het handig dat je een kort, krachtig antwoord hebt als mensen vragen ‘waar je naar op zoek bent’. Overigens is het ook een tip voor je sollicitatiegesprek, waarin onvermijdelijk de vraag komt: ”Vertel eens iets over jezelf.” Een paar tips voor een goede pitch:

  • Vertel wie je bent (als diegene je niet kent).
  • Benoem iets persoonlijks over jezelf dat blijft hangen. Sportfanaat? Politiek actief? Kooktalent? Noem het, mensen onthouden je beter.
  • Vertel waar je goed in bent. Doe dat zo concreet mogelijk. Dus niet: ‘Ik ben positief ingesteld’. Wel: ‘Ik richt me altijd op de kansen en positieve punten, ook in lastige situaties’.
  • Vertel wat dat oplevert. Dit is belangrijk! Als je alleen vertelt wat jij kunt, maar niet wat bedrijven daaraan hebben, overtuig je minder. Dus mooi dat je ook in lastige situaties het positieve zoekt. Wat heeft een werkgever daaraan? Dat je goed om kunt gaan met klachten van klanten, dat je overeind blijft bij lastige presentaties, …?
  • Vertel hoe de ander jou kan helpen. Dat mag best letterlijk: ‘Je zou me enorm helpen als je eens in jouw netwerk rond wilt kijken of je iemand kent die bij bedrijf X werkt.’

Tip 3: Zorg dat mensen weten dat je op zoek bent

Heb je scherp wat je wilt en dat verpakt in een pitch? Dan wordt het tijd om koffie te drinken. Veel koffie. Daarmee bedoelen we dat je naast online, ook offline je netwerk aanboort. Kijk op Linkedin of jij of iemand anders uit jouw netwerk mensen kennen bij het bedrijf dat je aanspreekt. Wees brutaal en vraag of je eens langs mag komen om informeel kennis te maken. Negen van de tien keer wordt hier geen ‘nee’ tegen gezegd, terwijl het eigenlijk al een eerste sollicitatiegesprek is. Zonder dat jij een sollicitatiebrief en CV moest sturen die op de stap lag met 300 andere. Zoek daarnaast ook naar netwerkbijeenkomsten. Zowel in de grote als kleinere steden worden tal van Open Coffees, Bitterballenborrels, BNI-ontbijtjes en Ondernemersverenigingsbijeenkomsten georganiseerd. Oefen je pitch en maak gebruik van het netwerk van anderen!

sollicitatietips, netwerken, CV, sollicitatiebrief