06 148 701 02 info@smjs.nl

Je LinkedIn profiel is je online visitekaartje. Of in ieder geval één van je visitekaartjes. Komende twee weken geven wij je tips om je LinkedIn profiel te vullen, aan te passen en te optimaliseren. In deze eerste reeks: je professionele headline. 

Je professionele headline: wat kun je ermee?

Je professionele headline staat onder je naam, zoals het plaatje hiernaast laat zien. headline linkedin profielJe kunt hier van alles mee doen. Automatisch vult LinkedIn je laatste functie in. Maar je kunt zelf bepalen wat hier staat als je je profiel aanpast. Voor veel mensen een kans die ze aangrijpen om te vertellen dat ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.

En dat is goed: want als je netwerk weet dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, kunnen zij hun oren en ogen voor je openhouden en je in contact brengen met je nieuwe werkgever. Slim dus om je netwerk zo goed mogelijk te instrueren zodat zij op de juiste momenten aan jou denken.

Een ander voordeel van een concrete headline is dat recruiters ook weten of ze naar jou op zoek zijn. Want, wat denk jij… hoe groot is de kans dat zij op zoek gaan naar iemand die op zoek is naar een nieuwe uitdaging? Of zoeken zij op functietitels, bedrijfsnamen en specifieke opleidingen, ervaringen en kennis? Inderdaad, dat laatste. Ons advies is om hier ook rekening mee te houden.

Feitjes over ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’:
70.851 (!) mensen hebben in hun headline ‘nieuwe uitdaging’ staan.
Ruim 11.000 mensen zijn opzoek naar een nieuwe uitdaging. 

Van headache naar headline

Zo’n headline kan een hoofdpijndossier zijn: zeker als je op zoek bent naar een nieuwe baan. ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’ zegt niets meer dan ‘ik wil een nieuwe baan’. Maar, waarschijnlijk wil je niet iedere baan: omdat je niet alle banen leuk vindt en omdat jouw competenties niet bij alle banen passen. Met de nieuwe-uitdaging-headline stuur je je netwerk dus eigenlijk met een kluitje het riet in en recruiters weten ook niet wat ze met je moeten. Zonde! Ons advies is om goed na te denken over je headline: het is immers de tekst die iedereen, altijd onder je naam ziet staan. In je profiel, in hun timeline en zoekresultaten. Maar ja, hoe maak je je headline concreet?

De 5 vragen voor een persoonlijke & concrete headline

Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Waar krijg jij (professioneel gezien) energie van? Misschien kun je dit in één (werk-)woord beschrijven?
  2. In welke branche wil je werken?
  3. In welke regio wil je werken?
  4. Wat zijn je specialisaties?
  5. Op welke functie zoekt de recruiter die naar jou op zoek is?

Als je de antwoorden op deze vragen hebt, kun je gaan sleutelen aan een pakkende zin. Je hoeft niet alle antwoorden te gebruiken natuurlijk, maar je krijgt wel een idee naar wat je op zoek bent. Bedenk ook dat een recruiter niet zal zoeken op ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ maar wel op functietitels. Let op: je headline mag uit maximaal 120 karakters bestaan. En maak van je headline geen holle-frasenkabinet met woorden als innovatief, teamplayer en sparringspartner.

Een verfrissend alternatief
Een alternatief voor de volzin is een reeks van kernwoorden en competenties. Vaak worden deze door een | gescheiden. Het voordeel van deze headline is dat je verschillende kwaliteiten, vakgebieden en interesses kan benadrukken. Kies je voor deze optie, hou dan ook rekening met de zoektermen van de recruiter die op zoek is naar jou.

Vijf voorbeelden headline

  1. Enthousiaste schadebehandelaar zoekt nieuwe baan
  2. Social Media | Bloggen | SEO | Nauwkeurig | Flexibel
  3. Zoekt nieuwe baan als accountmanager (FMCG)
  4. Helpt organisaties geld te besparen door processen te optimaliseren
  5. Webredacteur zoekt nieuwe website om te laten SEO-scoren

headline op zoek naar nieuwe uitdaging